2009-04-11

jatuh cinta lagi 4

Kenduri arwah selamat diadakan. Dan cm biase la, bnjir gk. Sob2..nasib baik ade Del. Yg lain xdpt dtg. Busy. Mak pun nangis gk. Aku nmpak dia kesat air mata. Family abg sume ade except Angah. Aku xpenah jmpa lg si Angah ni. Wedding kita org pun dia xde coz dia still study kt UK. Tgh wt Phd. Kalo ikutnye..this December dia da abes. Family aku, selain Ibu ngan abah, Yong je yg dtg. Yg lain busy.

“Sabarla Faz, da ajal dia.” Mak pujuk aku. Dari dulu, tu la jugak ayat Mak nk pujuk aku. Abes, nk kate ape lagi. Xkn nk suruh aku meraung cm org gile. Ibu kt sebelah senyap je. Da hbs kate2 nk pujuk aku. Time memula dulu, lg teruk. Sebulan lbh aku xbleh wt ape2. Mkn xleh, nk g keje pun xleh, nk kuar rumah pun xde daya. Ibu ngan abah da xtau nk wt cmne. Mcm2 air penawar bg kt aku. Lps 2bln tu baru la ok sket. Da bleh g keje, mkn sket2. Bdn pun da kerempeng.

“Fenn, ko xnak makan ke ni? Biar aku amikkn ek?” Del da bangun nk g amik food.

“Xyah la Del. Aku xde selera la.” Del duduk balik. Cian Del, ngan dia2 skali xmakan. Jahatnye aku.

Pinggan kotor aku bawa ke sinki, lipat lengan baju dan terus basuh. Biar busy sket. Kalo x, nanti aku nangis lg.

“Sape tu Kak Ton? Dari tadi sy tengok dia nangis je.”

“Tu la isteri arwah. Lupa plak akak nk kenalkan.” Mak menarik tgn kawannya menuju ke sinki.

“Faz, ni Puan Syarifah. Kawan lame mak. Dulu duduk KL. Sekarang ni da pindah sini.”

“Ohh..” Aku salam ngan Puan Syarifah. Pehal tetiba. Oh, kawan baik Mak kot.

“Faz nak abeskn basuh ni dulu.” Xselesa plak tetibe. Puan tu pandang aku semacam jek. Mungkin die kesian kot. Ye la, mude2 da jadi jnda kan. Agaknye la.

Malam tu, kol 12 gk la baru balik rumah ibu. Mak ajak tido je kt umah die. Segan la plak ngan Ijoy ngan Ijam. Walaupun pangkat adik ipar, tapi lain spesis kan. Segan la plak. Da la xrapat. Lepas clean n clearkan sume pinggan+mangkuk+gelas, sempat gk la aku borak ngan Puan Syarifah tu. Patutla die pandang semacam. Nsb kita org serupa. Dia pun da xde husband. Da meninggal 4thn lepas. Tu yg die balik kampung. Dulu die duduk kl. Rumah kerajaan. Time kenduri kitorg, die xde kt sini. Pegi France. Tengok anak die yg blajar kt sane. Tu yg die xkenal aku. Borak punye borak xsdr smpai kol 12. Aku offer nk anta die blk, tp driver die da tggu. Loaded gak r kirenye auntie ni. Ye la, anak sume da keje. Tinggal sorang je lg yg blajar. Pompuan. Habis story pasal auntie Pah. Boring kalo citer pnjg2.

Pagi esoknye, sebelum balik, aku singgah kubur abg dulu. Cm biase. Tp kejap je la coz Del ade. Segan la plak nk nangis lg. hehehe…

Huh..bestnye dpt relax cmni. Da 6bulan die xrelax cmni rasanye. Habis je projek kt PJ, die terus mintak cuti 3hari. Balik kampung tengok mama. Cian mama duduk sorang2.

“Aik, awl bangun. Biasenye, kalo xbau ayam masak kurma xbangun. Nape? Kencing atas tilam ke ni?” usik Puan Syarifah.

“Ish, ade plak ke situ mama ni. Saje je nk bangun awl. Masak ape ma pagi ni? Lapar la..” DZ gosok perut. Puan Syarifah geleng kepale. Xde keje laen budak ni. Makan tido je tau.

“Ade kt dapur tu. Bihun goreng. G la makan.” DZ senyum cam kambing pak Hassan.

“Kalo ade bini kan senang. Bile nak kawen ni?” da start da mama aku ni. Ni yg malas nk balik ni. Xde topic laen. Mesti yang ni gak yang jadi hot topic. Tanye r psl MU lwn Liverpool ke, F1 ke, pape la, asal bukan topic ni. Tanye pasal apek jual buah kt market pun ok lg. Rimas aku dow.

“Abang!!Mama tnye ni. Die bleh buat pekak badak je. Geram betol la. Ade anak laki sorang pun xleh harap.” Cm tu la anak bujang die ni kalo tnye bab kawen. Buat bodo je. Sumbat dlm freezer kang baru tau.

“Ape die ma? Sedap bihun ni ma. Mama xmkn skali ke?” ish bdk ni. Memang sah pekak badak. Ade ke bihun peginye.

“oi, telinge tu da brpe tahun xservice. Meh sini nk tolong gerudi. Buat la cmtu lagi. Kang xdengar betol2 baru padan muke. Ha, pstu xde anak dare nk. Biar xkawen smpai tua.” Geram betol Puan Syarifah. DZ da ketawe mengekeh. Pandai tol mama aku buat lawak. Kehkehehe..

“Bang, ari tu mama ade nmpak sorang ni tau. Berkenan tol mama. Baik, sopan, cantik plak tu. Kalo jadi menantu pun ok tu.” Hah..tu lagi 1 kepakaran mama. Tukang cari jodoh. Masuk kali ni da 3orang anak dare die introduce. Tapi satu pun xjadi. Xkuase aku.

“Mama g pinang je bleh?” Hati Puan Syarifah da berbunge2. Xkire. Die nak jugak.

“Ish, ade plak mama ni. Sesuke hati nak pinang org. sekali bini org ke, nenek org ke..”

“Xkan la mama nak g pinang nenek org. Ko ni bang, beragak la sket. Mata mama ni xrabun lg tau.”

“Xnak la. Malas la nak pikir pasal kawen2 ni. Bukannye tua sangat pun.”

“Xtua? Ank auntie Zah tu dah ade 2org ank tau. Sebaye je ngan abg. Xpe, mama memang rajin fikir pasal kawen2 ni. Abg sedia je. Mama settle kn sume. Get ready ye.” Xkire. Kali ni ank die msti setuju. Yg die tahu, Fazreen mesti jadi menantu die. Kejam ke mak macam ni. Demi kebahagiaan ank die jugak. Kalo xbahagia cmne? Ah, kalo ngan si Fazreen tu kompem happy la.

“MAMA!!!”

No comments:

Post a Comment