2009-05-28

sepupuku suamiku??12

Pemandangan pantai di hadapannya begitu mendamaikan. Indah. Seindah dan sedamai hatinya saat itu. Buat pertama kali dia bercuti tanpa bebanan di kepala. Tak perlu fikirkan soal pelajaran lagi. Segala penat lelahnya sejak tadika hingga menamatkan empat tahun pengajian sudah tamat. Jauh dari kesibukan, jauh dari makhluk Tuhan paling sengal, Johan yang tak henti-henti mengganggunya walaupun tahu dia sudah bersuami. Entah apa yang dimahukan lelaki itu dia sendiri pun tak tahu.
Dan sekarang dia di sini menyaksikan panorama ciptaan ALLAH yang amat mengagumkan. Paling penting, dia bersama orang yang amat dicintainya sepenuh hati. Itu lebih membuatkan percutiannya sangat bermakna. Hisyam mengotakan janjinya membawa Nana berbulan madu. Lokasinya dirahsiakan hinggalah saat dia menaiki pesawat membawanya ke pulau peranginan ini. Kalau sebelum ini Nana hanya mendengar atau membaca mengenai keindahan pulau cinta ini, sekarang dia sendiri dapat menyaksikan segalanya. Memang dia tidak dapat menyangkal segala kata-kata itu. Pulau Bali memang indah. Romantik.

“Sayang buat apa ni?” Hisyam memeluk mesra pinggang isterinya. Ciuman hinggap ke pipi Nana. Pagi yang amat romantik. 2 keajaiban Tuhan berada di depan matanya. Keindahan alam dan wanita dalam dakapannya sekarang.

“Tengok keindahan alam ciptaan Tuhan. Cantik sangat.” Nana melentokkan kepalanya ke dada Hisyam.

“Memang cantik. Orang kat depan abang ni lagi cantik.” Puji Hisyam. Nana tersipu malu.

“Jom kita ke sana…” ajak Hisyam. Teruja dia apabila ramai orang sedang mandi-manda di pantai. Ada juga yang sekadar berjalan menyusuri pantai.

“Taknak lah. Nana tak mandi lagi ni.” Baju tidur masih tersarung di badannya. Semalam, sampai sahaja ke hotel, dia terus tertidur. Penat.

“Ala…Kat sana lagi banyak air. Free je. Jimat sikit air kat hotel ni…” Hisyam berlawak.

“Ish…takkan nak mandi kat sana. Segan je orang nampak.” ‘Ish, malu lah aku. Ada ke nak suruh aku mandi kat pantai tu…’

“La…orang lain pun mandi jugak. Tengok mat saleh tu. Pakai seluar superman je mandi.” Hisyam tunjuk ke arah sekumpulan mat dan minah saleh yang sedang mandi di pantai.

“Dia orang tu takpe lah. Takde rasa malu.”

“Ok. Kalau sayang taknak mandi, temankan abang mandi je. Dah lama tak mandi pantai ni. Please…” Pujuk Hisyam. Nana terpaksa bersetuju. Kesian pulak tengok muka suaminya yang terlalu mengharap. Macam budak tadika nampak pantai je lagaknya.


Percutian selama empat hari di pulau peranginan itu memang menyeronokkan. Terasa terlalu cepat masa berlalu. Kalau bersama orang tersayang mesti rasa macam tu kan? Tak puas. Kalau boleh rasa macam nak bercuti setahun je.
Menyusuri pantai Jimbaran, melihat keindahan matahari terbenam, dan melawat beberapa tempat menarik di pulau Bali memang suatu pengalaman yang indah dan menyeronokkan. Sempat juga Nana membeli beberapa barangan untuk dijadikan cenderahati kepada keluarganya nanti.

“Hmm…rasa macam tak nak balik je esok.” Luah Nana semasa mereka sedang berehat selepas penat seharian meronda-ronda sekitar pulau itu.

“Kenapa? Dah terpaut kat mat indon kat sini ke?” Usik Hisyam. Nana muncung.

“Ish ada ke macam tu. Orang suka tengok pemandangan kat sinilah. Mat Indon buat apa?” Ngomel Nana. Deruan ombak di pantai yang terdampar indah di depan mata begitu mengasyikkan. Angin yang bertiup begitu dingin. Tapi dirinya hangat dalam pelukan suami tercinta.

“Sayang, nanti abang nak 10 orang anak boleh? 5 lelaki 5 perempuan.” Kata Hisyam tiba-tiba. Nana membulatkan matanya.

“Hah?10? Ramainya. Tak laratlah macam tu…” Keluh Nana. ‘10? Kering aku macam tu.’

“Ala…sikit je tu. Abang tak pernah rasa macam mana ada family besar. Nana pun kan? Apa salahnya kalau kita ada anak ramai macam tu. Meriah sikit.” Cadang Hisyam. Dia hanya 2 beradik. Nana pun 2 beradik.

“Memang lah meriah. Tapi nak beranakkan 10 orang tu rasanya…ee…” Nana cuba membayangkan kalau dia melahirkan 10 orang anak. Sorang pun dah seram, inikan 10.

“Hmmm…kita cubalah dulu. Banyak pahala tau kalau beranak ramai-ramai.” Hisyam masih tak mahu mengalah. Dia sengaja mahu mengusik. Tapi kalau ada rezeki apa salahnya. Nana hanya senyum sumbing.

“Kalau macam tu, jom!” Ajak Hisyam. Tubuh Nana dicempung masuk ke bilik dan diletakkan di atas katil.

“Nak ke mana?” Nana masih tak mengerti. Dahinya berkerut. ‘Nak pergi mana malam-malam macam ni?’

“Usahalah. Kata nak dapat 10 orang anak.” Hisyam senyum nakal. Pelukannya semakin erat. Kedinginan pulau menyelimuti pasangan itu yang sedang hangat dibuai asmara.


Pulau Bali ditinggalkan dengan seribu satu kenangan manis yang akan sentiasa terpahat kukuh di hatinya. Azamnya, sekembali ke Kuala Lumpur nanti dia akan berusaha untuk menjadi seorang isteri yang terbaik buat suaminya. Semoga ALLAH mengabulkan doanya.

Hisyam menolak troli yang berisi bagasinya. Nana ke tandas sebentar. Dia mengambil peluang untuk duduk berehat di kerusi yang disediakan. Penat setelah lama dalam penerbangan. Matanya melihat ragam manusia di sekeliling. Tiba-tiba matanya tertancap pada sesusuk tubuh wanita yang seakan dikenalinya. Rambut panjang melepasi bahu dengan kaca mata hitam. Dia memandang wanita itu tepat. Wanita itu juga menoleh ke arahnya. Kedua-duanya terpaku. Sebaris senyuman terukir di bibir wanita itu yang semakin hampir mengatur langkah ke arahnya. Entah kenapa dadanya berdegup kencang. Duduknya gelisah.

“Hisyam?” Sapa wanita itu. Kaca mata hitam dibuka. Raut wajah yang masih cantik seperti dulu. Senyuman manis yang menampakkan lesung pipit di kedua-dua belah pipinya yang suatu ketika dulu pernah mencuri hati Hisyam.

“Hani?” Dia meneka walaupun sudah tahu.

“Hmm….Takkan dah lupa kot. You buat apa kat sini?” Penampilannya memang agak berbeza sedikit dari dulu. Lebih matang dan menunjukkan ciri-ciri seorang wanita berkerjaya.

“I baru balik dari Bali. Holiday.” Jawabnya agak berselindung walaupun Hani pasti dapat meneka.

“Holiday ke honeymoon? Anyway…Mungkin belum terlambat untuk I ucapkan selamat pengantin baru kan? Semoga you and your wife bahagia sampai bila-bila.”

“Thanks.” Jawab Hisyam dengan senyuman terukir di bibir. Entah apa perasaannya saat itu. Dia sendiri tak pasti. Hatinya masih berdebar. Tapi perasaan geram dan marah juga masih ada.

“I pergi dulu. My friend dah tunggu. Kita jumpa lain kali ok?” Hani meninggalkan Hisyam sendirian. Debaran dadanya makin hilang. Nasib baik isterinya belum keluar dari tandas. Dia tak mahu Nana salah sangka. Walaupun dia sudah berjanji pada dirinya akan melupakan Hani, tapi pertemuan itu membuatkan dia merasa sesuatu yang lain.

“Abang. Kenapa ni? Macam nampak hantu je muka.” Tegur Nana setelah melihat muka suaminya yang kelihatan lain macam.

“Hah? Takde lah. Abang penat je kot. Jom lah. Agaknya Yaya dah tunggu kat luar kot.” Ajak Hisyam. Dia cuba berlagak seperti biasa. Jangan sampai Nana tahu apa-apa pasal perkara tadi.


“Hai…Wah…cerianya muka orang baru balik honeymoon. Makin berseri-seri.” Usik Zahlia sebaik saja bertemu dengan abang dan kakak iparnya.

“Mestilah…Kak Yaya pun kena pergi honeymoon cepat-cepat tau. Best…” giliran Nana pula mengusik. Zahlia sudahpun sebulan menjadi isteri kepada seorang jurutera muda yang dikenalinya semasa sama-sama belajar dulu.

“Macam mana nak pergi. Asyik busy memanjang.” Ngomelnya. Suaminya di sebelah hanya tersenyum.

“Kalau macam ni, nampaknya cepatlah kita orang dapat berita gembira ye…” Zahlia tak habis-habis menyakat.

“Berita apa?” Nana buat-buat tak faham. Senyuman masih terukir di bibir. Tangannya menggenggam erat tangan suami di sebelah.

“Hmm…Saja je buat-buat tak faham. Akak nak anak saudara cepat-cepat.” Zahlia berterus-terang. Senang.

“InsyaALLAH.” Jawab Hisyam sepatah. Wajah Nana direnung penuh makna.

“Akak lah dulu. Nana muda lagi. Banyak masa lagi.”

“Kita orang baru kahwin. Awak tu dah lama. Awak lah dulu.” Zahlia tak mahu mengalah. Ketawanya berderai. Seronok. Masing-masing sudah punya kehidupan sendiri. Sudah ada rumahtangga sendiri. Terasa cepat masa berlalu. Masih terbayang ketika mereka masih kecil dulu. Budak hingusan yang hanya tahu bermain.

19 comments:

  1. okes...siap lg satu part.huhuhu...
    tapi korang, lepas ni lmbt sket tau.sy nk g holiday.jln2 cari pasal. hahaha...hope lps ni idea mkn bertmbh...
    c ya....

    ReplyDelete
  2. eeerrrmmm...lambat... by da way gud job... rerajin singgah ah kat blog saya... i juz wrote a new story... nak tau feedback... hope u leh drop down... www.fillaanaher.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. hoyeh2~
    entry baruuu.. hehe..
    slmt berh0liday sis.. =D

    ReplyDelete
  4. hai fantaghiro....
    nice story...
    saya slalu tunggu cite ni...
    x nak buat novel ke...
    jaln cite dah cantik...

    ReplyDelete
  5. haha thnks fantaghiro ;)

    ReplyDelete
  6. adehh la..
    si hana nieh dtg blk..
    hope hana da ader steady,,
    kawen ke..so,,hisyam da safe..
    hisyam,,stick to one kayh..
    wat ank ngn nana je..
    ekeke...

    ReplyDelete
  7. ala...nape plak pas ni lambt... jgn biarkan akak tertunggu2..hehehe
    best cite ni

    ReplyDelete
  8. romantik..
    np ngn hisym nih?..
    jgn nti brubh plk prsn de..
    ish3 xmo la..
    sian nana t..

    to writer:xksh p jgn la lmbt sgt..rindu t..heee..
    pape pn njoy ur olidy..
    take cre..=)

    ReplyDelete
  9. fantaghiro nak pegi honeymoon jugak ke?

    jenuhlah tunggu lepas ni, sbb hari2 buka blog ni singgah baca

    selamat bercuti

    ReplyDelete
  10. huwa!!
    ala.. nk lagi..
    hUhUhU..
    nway,, u rowk!!
    mmg pergh r citer nih..

    ReplyDelete
  11. hehe.. epy 0lidei! luv ur st0ry..

    ReplyDelete
  12. aku 1st wehhh...
    ape2 pun best gilerrrr cite ni...
    i luv it...

    ReplyDelete
  13. sy pon arap idea awak makin bertmbh..leh bg n3 bru..ehehe..bestla..hisyam syg lg ke kt hani? hani cm lak, xkn semudah tu lepaskn hisyam..pelik2..ke die nk rosakkn umah tgga mereka..(bruk sgke tol sy ni..ehehe)..best2..

    -cheesecake-

    ReplyDelete
  14. nk g holiday ye????? Selamat berjalan2....take care.....semoga blik nnt ada sambungan dua2 story ek....enjoy your cuti.....

    ReplyDelete
  15. ala...
    yeke?
    hum...diorg bru blik holiday,fantaghiro plak ye...

    ReplyDelete
  16. asal takde moment yg best kat pntai..msti lg best...
    pe2pun cite ni mmg best ar...
    congrate n teruskan usaha

    ReplyDelete
  17. ala xyh pgi holiday bole x?
    cpt la smbung lg..
    hahaha gle kejam..
    orait~
    hv a save journey..
    cant wait for d nxt part..

    ReplyDelete
  18. salam,
    hai fantaghiro..
    awk ada fs x?

    ReplyDelete