2012-07-10

jangan merajuk sayang 20


 sorrrrrrrrrrryyyyyyyyyyyyyyyy..delay lagi..hehe
ape2 pun harap korang semua enjoy baca sambungan cerita siti fatimah n ryzal.hehehehehe...

Bab 20

Siti Fatimah senyum sepanjang perjalanan pulang ke rumahnya. Berbeza dengan Ryzal yang masam mencuka. Marahlah tu. Langsung tak kisah. Yang penting dia dah menang. Seronoknya dapat jumpa dengan anak-anak saudara. Duduk rumah Ryzal macam duduk dalam perpustakaan. Senyap. Rumah besar yang sangat sunyi. Tak seronok langsung.

“Eh, boleh tak bawa kereta tu elok-elok sikit? Kau tu bawa penumpang. Kalau kau nak mati, kau mati seorang. Aku tak nak.” Nasib baik tak tercium kereta di hadapan. Kut ya pun nak lepaskan geram, agak-agaklah sikit. Tengah jalan ni. Ryzal mencerlung tajam ke arah Siti Fatimah membuatkan wanita itu terdiam. Takut juga.

Ryzal membelok ke kiri memasuki parkir kereta di hadapan sebuah bangunan. Siti Fatimah terpinga-pinga. Nak buat apa kat sini? Aduh, orang dah semangat nak balik rumah, dia boleh pula menyinggah kat sini.

“Kau nak pergi mana pula ni? Boleh tak kita balik rumah dulu? Lepas tu kau nak keluar, tak nak balik pun tak apa.” Ryzal tak menjawab. Enjin kereta dimatikan. Dia keluar dan terus menuju ke dalam bangunan itu.

Siti Fatimah mengerutkan dahi. Apa Ryzal nak buat di sini? Rumahkan ada. Buat apa nak duduk di hotel? Akalnya pantas berputar. Jangan-jangan...Siti Fatimah telan liur. Dia pegang kemas tas tangannya. Perlukah dia melarikan diri sekarang ini? Dia tak rela jadi mangsa Ryzal. Seketika kemudian, Ryzal keluar dari hotel dengan wajah yang sangat menakutkan. Siti Fatimah menggeletar. Jangan nak macam-macam ya.

Ryzal membuka bonet. Mengeluarkan beg pakaian mereka. Cermin Siti Fatimah diketuk. Siti Fatimah tak hiraukan. Dia masih lagi dalam keadaan takut. Bimbang apa yang difikirkan tadi menjadi kenyataan. Kalau macam ni, dia rela duduk rumah Ryzal.

“Kau pekak ke? Malam ni kita tidur sini.” Pintu kereta dikuak bila Siti Fatimah masih enggan membuka pintu. Tak ada masalah nak main-main.

“Kenapa pula? Kitakan dah janji nak balik rumah aku?” Siti Fatimah masih enggan keluar. Dia nak balik rumah.

“Kalau kau nak balik, kau balik sendiri. Aku nak duduk sini. Nah, ini kunci bilik kau.” Siti Fatimah terlopong. Kunci bilik dia? Maksudnya? Dia menghela nafas lega. Dia dah fikirkan yang bukan-bukan tadi. Perlahan-lahan dia keluar dari kereta. Beg pakaiannya diambil daripada Ryzal.

Mahu tak mahu dia terpaksa juga ikut langkah Ryzal. Tak pasal-pasal malam ini dia kena tidur di hotel. Padahal, rumahnya bukan jauh pun. Tak sampai lima belas minit pun daripada sini. Teruk betullah Ryzal ni. Suka-suka hati buat keputusan.

Siti Fatimah merebahkan diri ke katil. Nampaknya tak dapatlah dia jumpa dengan anak-anak saudaranya hari ini. Rindunya dekat mereka semua. Dia menilik jam di tangan. Masih awal. Apa dia nak buat dalam bilik ni seorang diri? Bosannya. Telefon dikeluarkan. Mesti orang ini dapat membantunya. Sistem pesanan ringkas dihantar.

>> 

Siti Fatimah duduk di sofa sementara menunggu Bob melayan pelanggan. Lega rasa kepalanya bila dapat keluar dari bilik hotel. Lepas hantar SMS kepada Bob tadi, dia terus ambil teksi ke butik kawannya ini.

“Pengantin baru in the house.” Terkedek-kedek Bob menghampirinya setelah pelanggannya keluar. Siti Fatimah mencebik. Pengantinlah sangat.

So, macam mana? Laki kau mana?” Apa kes baru tiga hari kahwin dah tarik muka empat belas?

“Entah. Malas aku nak ambil tahu pasal dia. Menyakitkan hati saja.” Masa dia keluar tadi, kereta Ryzal tak ada di tempatnya. Tak kisahlah, asalkan dia pun boleh keluar.

“Ish, kau ni. Ingat sikit dia tu laki kau. Yang kau keluar ni, minta kebenaran dia tak? Aku tak nak subahat. Dosa tau.” Inilah masalahnya kalau kahwin tak ikhlas. Kalau orang lain, tak nampak muka seminit pun dah rindu. Ini, seorang ke hulu, seorang ke hilir. Apa nak jadi?

“Aku mesej dia. Dia tak balas. Aku keluar ajelah.” Dia pun tahu batasnya juga. Marah-marah pun, dia tetap minta izin. Tapi bila Ryzal tak bagi maklum balas, dia terpaksa ambil keputusan sendiri. Yang penting Ryzal tahu dia keluar.

“Apalah nak jadi dengan kau orang berdua ni. Kau ni pun satu, tak boleh ke beralah sikit?” Siti Fatimah ada bagitahu yang dia rasa tertekan dengan Ryzal. Habis tu dia nak buat macam mana. Ryzal tu suami Siti Fatimah. Dia ada hak sepenuhnya ke atas Siti Fatimah.

“Nak beralah apanya? Dia yang nak sangat kahwin dengan aku. Sekarang dia tanggunglah akibatnya.” Wajahnya penuh dengan kebencian. Bob mengeluh perlahan. Susahlah kalau dua-dua pun ego. Tak nak mengalah.

“Entahlah, aku pun bukannya pandai sangat nak nasihat orang yang dah kahwin ni. Aku sendiri pun tak kahwin lagi.” Dia dah penat nak bagi nasihat. Bukannya Siti Fatimah nak dengar pun.

“Aku tak tahan betullah dengan dia tu. Dia lebih rela tidur di hotel daripada balik ke rumah aku. Tak puas hati betul. Apa, hina sangat ke rumah aku tu? Tahulah tak setanding dengan istana dia. Tapi janganlah hina sampai macam tu. Kesian mak ayah aku.” Hatinya sebak. Sanggup Ryzal buat mak ayahnya macam tu. Dia sendiri pun terpaksa berkorban perasaan demi melihat orang tuanya bahagia tapi Ryzal senang-senang hati nak tipu orang tuanya.

“Mungkin dia tak biasa kut. Maklumlah, selama ini dia duduk rumah tak ada orang. Dekat rumah kau tu ramai orang. Perlahan-lahanlah Siti.” Pujuk Bob. Cuba untuk bersikap positif yang boleh.

“Kau tak payahlah nak back-up dia sangat. Dah memang dia tu teruk. Sombong. Berlagak.” Geramnya. Tapi dia masih tak puas hati lagi. Memang sungguh-sungguh dia bencikan lelaki itu.

“Kau tak baik cakap laki kau macam tu. Ingat sikit, syurga kau tu terletak bawah tapak kaki laki kau tau. Tak cium bau syurga nanti.” Bob tahu Siti Fatimah tertekan. Biasanya Siti Fatimah tak macam ni.

“Ah, ada laki pun perangai macam tahi.” Bila teringatkan perkara itu, macam tak sabar nak bercerai dengan Ryzal. Kalau terus dengan lelaki itu, sampai bila-bila pun dia tak dapat cium bau syurga. Asyik mengutuk dan mengata sahaja.

“Assalamualaikum.” Kedua-duanya berpaling. Bob lebih dulu ukir senyum. Siti Fatimah masih memandang lelaki yang baru masuk itu. Dia macam kenal dengan lelaki itu.

“Waalaimkumussalam. Seorang saja ke?” Bob mendapatkan pelanggannya. Siti Fatimah cuba ukir senyuman bila mata lelaki itu memandangnya tepat.

“Ya. Saya nak tempah baju.” Dia menghulurkan beg plastik yang berisi kain. Bob menilik ke dalam beg plastik.

“Eh, kenapa warna purple? Biasanya orang nikah pakai baju warna putih.” Soal Bob. Jarang sangat orang pakai warna lain. Lainlah kalau majlis nikah dan sanding dilakukan sekali. Kalau nak jimatkan kos. Tapi lelaki di hadapannya ini orang kaya. Takkan nak jimatkan kos juga kut?

“Eh, ini bukan baju nikah. Saya akan jadi pengapit.” Lelaki itu menjelaskan duduk perkara sebenar.

“Oh ya ke? Ingatkan nak tempah baju nikah. So, bila nak nikahnya?” Kecoh. Sibuk aje nak tahu hal orang. Lelaki itu memandang Siti Fatimah dan melempar senyum manis. Malu-malu Siti Fatimah.

“Jodoh kami tak panjang. Kami dah berpisah bulan lepas.” Terkejut Siti Fatimah dan Bob mendengarnya. Putus tunang. Kesian. Tunang punyalah cantik. Tapi dah tak ada jodoh, nak buat macam mana.

“Maaflah. Tak tahu pula. Dah tak ada jodohkan.” Bob membawa beg plastik tadi ke belakang. Meninggalkan Siti Fatimah bersendirian dengan lelaki itu. Lelaki yang pernah dia angankan.

“Kerja kat sini ke?” Soal lelaki itu.

“Eh, taklah. Saja datang lepak sini.” Dadanya berdebar. Tak tahu kenapa. Senyuman lelaki itu menggoda sangat dan dia sedang tergoda.

“Saya Khairul Anwar.” Lelaki itu memperkenalkan diri. Makin lebarlah senyuman Siti Fatimah.

“Siti. Siti Fatimah.” Malu-malu tapi mahu. Ada hikmah juga Ryzal suruh dia tidur di hotel hari ini. Dapat jumpa jejaka pujaan.

“Selalu ke lepak kat sini?” Khairul Anwar mengambil duduk di hadapan Siti Fatimah. Makin menggeletar lutut Siti Fatimah.

“Selalu juga. Lagipun Bob tu kawan baik saya. Dah lama kami kenal.”

“Oh, patutlah.” Khairul Anwar memandang wajah wanita di hadapannya. Cantik.

“Bila you nak ambil baju ni?” Suara Bob mengejutkan mereka berdua. Kacau daun betul!

“Dalam masa dua minggu boleh?” Bob mencatat sesuatu di atas kertas.

“Boleh aje.” Amboi, kalau dengan lelaki kacak, bukan main lagi gediknya. Tak kuasa!

“Oklah. Kalau macam tu saya balik dulu. Oh ya, ini kad saya.” Khairul Anwar keluarkan sekeping kad dari dompetnya dan menyerahkan kepada Siti Fatimah. Bob tak puas hati.

“Hai, untuk Siti aje ke? I tak dapat ke?” Khairul Anwar senyum sebaris. Dia keluarkan sekeping lagi kad. Dihulurkan kepada Bob.

“Thanks.” Bob baca kad nama yang baru diterimanya. Terlopong mulutnya.

Welcome. Hope to see you again.” Dia melirik ke arah Siti Fatimah. Siti Fatimah tak tahu nak cakap apa. Lelaki tu betul-betul buat hatinya tergoda. Jauh benar perangainya daripada Ryzal. Sejuta kali lebih baik.

“Amboi, sempat lagi kau mengurat ya? Ingat sikit kau tu bini orang. Bagilah chance dekat mak yang bujang lagi ni.” Siti Fatimah senyum meleret. Kad nama itu dipandang lagi. Khairul Anwar. Boleh tahan juga ya?

“Mana ada mengurat. Kau ni mengarut sajalah. Dah orang nak berkawan, takkan kita nak tolak pula.” Hilang sudah sakit hatinya tadi. Senyuman Khairul Anwar benar-benar buat hatinya cair.

“Tapi dia tu memang handsome kan? Kenapalah perempuan tu putuskan tunang?” Masih dia ingat betapa mesra merpati dua sejoli itu sewaktu datang ke kedainya mengambil baju pertunangan. Tak sampai dua bulan bertunang dah putus. Kalau dah tertulis bukan jodoh, tak boleh nak buat apalah.

“Adalah masalahnya tu. Eh, dahlah Bob. Jom pergi makan. Aku laparlah. Nanti kalau dah balik hotel, malas aku nak keluar lagi.” Ryzal masih tak membalas mesejnya. Risau? Tak ada maknanya. Dia tu lelaki. Pandailah jaga diri. Bukannya budak kecil.

“Jomlah. Aku pun dah lapar. Kau belanja tau.” Bob menutup suis lampu dan kipas butiknya. Kebetulan pembantunya tak datang hari ini. Terpaksalah dia tutup butik awal sikit.

“Kau memang. Duit banyak buat harta karun.” Tempelak Siti Fatimah. Bob mencebik.

“Alah, kau kan baru dapat hantaran dua puluh ribu. Takkan nak belanja aku sepuluh ringgit pun berkira?” Bob membalas balik. Duit hantaran yang diberikan Ryzal bukan alang-alang. Terlopong mulutnya masa Siti Fatimah bagitahu.

“Kalau dia tak bagi pun, aku masih ada duitlah nak belanja kau. Cepatlah, dah nak maghrib ni.” Siti Fatimah sudah bersedia di sebelah kereta Bob. Lelaki itu masih terkial-kial mengunci butiknya.

:p/s::nakk komennn...hehehehe

8 comments:

  1. Best entry ni.... Sambung ler lagi... Adakah ryzal akan mencari fatimah atau keluar berpeleseran dgn perempuan lain? Adakah fatimah akan jatuh cinta dgn khairul? Baik ker khairul ni atau pun conman? Bila lah si ryzal & fatimah nak jatuh cinta? Byknya soalan kan? Hahaha....

    ReplyDelete
  2. hai mcman dia org berdua ni ye..
    nama saja dh kawen tapi seorg kehulu
    dn seorang lagi kehilir. bilalah
    masing-masing nk berbaik, ni asyik
    bergaduh saja, dn Ryzal jgnlah
    asyik berpoya-poya sj kerjanya.

    ReplyDelete
  3. ::hikhik..banyaknye soklan dia..hehe..xper...kite tgk jer la ape yg berlaku minggu depan eks..hehe..adekah ryzal akan bersorak gembira dan siti fatimah menangis teresak2 atau sebaliknya..seronok juge kalo ryzal yg menangiskan??hehehehehehe..tungguuuuuuuu

    ReplyDelete
  4. biarkan Ryzal menangis lak,..tp xkan lah seorg isteri nak main kayu tiga lak..berdosa lak

    ReplyDelete
  5. Fatimah pn jgnlah terlalu celupar berckp dgn suami ..berdosa laaa
    Ryzal lak kena jatuhkan egonya dan bg mrka berdua jatuh cinta

    ReplyDelete
  6. ha mcm bes jk ryzal yg ngis kn...haha..pdn.mke...hehe

    ReplyDelete
  7. cik writter...smbg lagi kisah Ryzal & Fatimah nie....good luck

    ReplyDelete