2012-07-17

jangan merajuk sayang 21


okesssssss...bab seterusnya..silakan..hehe..

Ryzal menyandarkan badannya ke sofa. Kepala didongak ke atas. Masalah dah jadi makin rumit. Nak balik rumahnya, memang dah tak boleh. Nak balik rumah mak mertua dia malu. Habis tu takkan nak duduk hotel? Sampai bila?

“Nah, minum ni. Kau fikir banyak-banyak pun bukan boleh selesai pun masalah kau tu.” Norman menghulurkan minuman panas kepada Ryzal. Tak habis-habis dengan masalah.

“Jadi sekarang kau nak buat macam mana? Apasal kau tak balik aje rumah mak mertua kau tu? Bukannya dia tahu pun yang kau menipu.” Ryzal menghirup perlahan minumannya. Memanglah mereka tak tahu tapi mestilah mereka akan curiga. Kata kerja, tapi tak sampai sehari dah balik semula.

“Aku pun tak tahu nak buat macam mana. Bini aku tu tak habis-habis buat masalah. Dah elok-elok duduk rumah aku, dia pula gatal mulut buka cerita.” Mahu saja dia cili mulut minah senget tu. Tak bersyukur langsung.

“Dah kau juga yang buat masalah. Elok-elok kata nak duduk rumah dia seminggu, kau pergi balik rumah kau tu kenapa? Mestilah dia bengang.” Ego tak habis-habis. Nak juga salahkan orang. Salah sendiri tak nampak.

“Habis tu kau nak suruh aku tidur atas lantai seminggu?” Terang-terang dia cakap dia tak sanggup.

“Kau ni pun, manalah tahu hari pertama saja dia jual mahal. Entah-entah esoknya dia siap paksa kau tidur atas katil lagi. Kau kenalah pandai sikit pujuk dia. Perempuan ni, kalau kena cara pujuknya, sekelip mata saja boleh cair tau. Takkan itu pun aku nak kena ajar? Kau kan pakar.” Pelik betullah. Kalau dengan perempuan lain, bukan main lagi. Dengan bini sendiri pun tak kalah.

“Tak payah mimpilah kalau perempuan macam tu. Aku berani kerat jarilah. Kau belum kenal lagi dia tu siapa.” Siti Fatimah tu hati batu. Pujuklah macam mana pun, tak jalan punya.

“Habis tu kalau kau memujuk pun macam nak cari gaduh, mestilah dia balas balik. Cuba kau berlembut dengan dia.” Macam pelik pula bila dia yang bagi nasihat pasal memujuk perempuan kepada Ryzal.

“Sebab dengan dia tu tak boleh cakap lembut-lembut.” Tak ada masa dia nak cakap lembut-lembut dengan Siti Fatimah. Silap hari bulan dia yang kena buli.

“Adoi, tengok tu. Tak cuba lagi dah mengalah.” Norman geleng kepala.

Ryzal diam. Tak payah cuba pun dah tahu. Dia tilik jam di tangan. Hampir pukul lapan malam. Telefon bimbit diperiksa. Tiada mesej atau panggilan daripada Siti Fatimah. Agaknya, Siti Fatimah dah balik ke belum? Perempuan tu pergi mana ya?

“Malam ni macam mana? Kat tempat biasa?” Norman menghidupkan api rokoknya. Asap berkepul-kepul keluar.

“Malaslah aku.  Tak ada mood. Kau pergilah sendiri.” Ryzal bangun. Kunci kereta dicapai.

“Kau nak ke mana ni?” Soal Norman bila dilihat Ryzal sudah menghampiri pintu utama.

“Balik.” Pintu rumah dikuak.

“Eloklah tu. Pergilah balik pujuk bini kau tu elok-elok.” Sempat lagi dia berpesan. Nampaknya dia akan keseorangan malam ini.

>> 

Ryzal berdiri di hadapan bilik Siti Fatimah. Nak ketuk ke tak nak? Ikutkan hati, malas dia nak ambil tahu tapi bila difikirkan balik, dia kena juga ambil tahu. Dia tak jadi nak ketuk pintu bilik Siti Fatimah. Dia berlalu ke biliknya yang terletak di sebelah. Telefon bimbit dikeluarkan. Dia menaip sesuatu.

“Kau dah makan ke?” Mesej dihantar.

Siti Fatimah mencapai telefon bimbitnya. Tuala yang masih tersangkut di kepala ditanggalkan. Mesej dibuka dan dibaca. Apahal mamat ni tiba-tiba nak ambil kisah pasal dirinya? Ah, balas sajalah. Biar lelaki itu tahu yang dia pun boleh hidup tanpa dirinya.

“Dah.” Ringkas. Mesej dihantar.

Ryzal baca mesej yang dihantar Siti Fatimah. Nampaknya dia kena makan seorang diri malam ini. Sia-sia dia tahan rasa lapar sejak tadi. Ingatkan Siti Fatimah masih belum makan. Nampak sangat yang perempuan itu memang tak pernah fikirkan pasal dirinya.

Siti Fatimah rasa tak sedap hati. Ryzal dah makan ke? Mungkin Ryzal masih belum makan dan sebab itu dia tanya. Dia capai semula telefon bimbitnya. Mesej ditaip lagi dan dihantar.

“Kenapa kau tanya? Kau tak makan lagi ke? Nak aku temankan?” Tiba-tiba rasa baik hati nak tawarkan pertolongan.

Ryzal renung mesej daripada Siti Fatimah. Agak lama sebelum dia membalas mesej itu.

“Aku tunggu kau di bawah sekarang.” Butang hantar ditekan. Kunci kereta dicapai.

Siti Fatimah membaca mesej daripada suaminya sambil mencebik. Nak minta tolong pun sombong. Kalau cakap awal-awalkan senang. Nak berkias-kias pula. Dia segera mencapai baju yang dipakai tadi dan disarung ke badan. Wajah dioles sedikit bedak dan pelembap bibir. Tas tangan dicapai.

Siti Fatimah menghampiri Ryzal yang sudah tercegat di sisi kereta. Malam-malam pun nak pakai cermin mata hitam ke? Tak sesuai langsung. Bila ingatkan apa yang lelaki tu dah buat, rasa nak naik ke bilik semula. Tapi disabarkan hati.

“Cepatlah. Kata nak pergi makan.” Sedikit pun dia tak pandang muka Ryzal. Menyampah.

Ryzal pandang wajah Siti Fatimah. Macam mana dia nak lembutkan hati wanita ini? Dia tak nampak jalannya. Dengan harta? Dia tak rasa Siti Fatimah mata duitan. Dengan kasih sayang? Dia tak rasa Siti Fatimah senang dicairkan. Lagipun hatinya belum terbuka untuk kembali bercinta.

“Yang kau renung aku macam nak makan tu kenapa? Takkan lapar sampai macam tu kut?” Dia tak selesa bila sepasang mata milik Ryzal asyik merenung wajahnya. Susah kalau dia terjatuh cinta nanti.

Ryzal melarikan pandangannya. Dia menghampiri Siti Fatimah seraya menarik tangan wanita itu. Siti Fatimah terdorong ke hadapan dan badannya melekap pada tubuh sasa Ryzal. Terperanjat dia. Apa ni?

“Kau ni dah kenapa? Sakit tahu tak?” Siti Fatimah cuba untuk melepaskan pergelangan tangannya yang dicengkam kuat oleh Ryzal tapi tak berjaya. Lelaki itu memandang tepat ke arahnya. Apa pula kali ni?

“Nadia dah tunggu kita kat restoran depan tu.” Ryzal memaut pinggang isterinya memaksa wanita itu untuk mengikut langkahnya. Siti Fatimah tak dapat menolak.

Nadia melambaikan tangan sebaik sahaja melihat kelibat abang dan kakak iparnya. Ryzal turut sama angkat tangan. Siti Fatimah cuba senyum walaupun payah. Dia tak suka bila dirinya dipeluk begitu di hadapan orang ramai. Dia malu.

“Amboi, bukan main romantik lagi orang baru kahwin ni. Jalan pun peluk-peluk.” Usik Nadia. Amar di sebelah hanya senyum. Ryzal menarik kerusi untuk isterinya. Berlagak macam suami mithali kononnya. Menyampah!

“Kau orang dah kahwin nanti pun mesti macam ni juga. Asyik nak berkepit saja.” Sambung Ryzal. Siti Fatimah mengiyakan saja. Nak termuntah dia dengar. Berkepitlah sangat. Nak dekat pun payah.

“So, Siti. Macam mana dengan abang Ryzal? Dia ni memang kuat mengusik. Kaki buli pun ya. Nad dah selalu sangat kena.” Rasa kekok bila nak panggil kakak ipar dengan gelaran kakak bila umur mereka sama.

“Mana boleh buli isteri sendiri. Abang ni jenis sayang bini tau.” Makin loya tekak Siti Fatimah. Sayang konon. Ada juga penampar yang melayang nanti. Tak payah nak berpura-pura sangat boleh tak? Bernanah telinga ni dengar.

“Ya lah. Orang ada bini. Dah...dah. Nad dah lapar ni. Cepatlah order.” Amar angkat tangan memanggil pelayan. Siti Fatimah menjeling tajam ke arah Ryzal. Menyesal dia ikut Ryzal.

“Kenapa tiba-tiba ajak kami makan kat sini? Biasanya orang yang baru kahwin ni tak nak diganggu.” Baru tadi dia dapat mesej daripada abangnya. Kebetulan dia pun memang sudah janji dengan Amar untuk makan bersama malam ini.

“Saja. Siti ni yang nak sangat jumpa dengan Nad. Katanya hari tu tak sempat nak berbual panjang dengan Nad.” Sekali lagi nama Siti Fatimah dipergunakan. Memang suka cari pasallah dia ni.

“Itulah. Nad pun nak sangat jumpa dengan Siti. Tapi maklumlah Nad memang sibuk sikit sekarang ni. Nak kena siapkan tesis. Lagi dua minggu due date. Lepas tu nak kena buat persiapan perkahwinan pula. Nasib baik ada mama.” Tarikh sudah ditetapkan. Majlis nikah akan berlangsung sehari sebelum majlis persandingan mereka dua beradik. Kad pun sudah dicetak.

“Maaflah Nad. Menyusahkan saja.” Terpaksalah juga dia berlakon walaupun dia tak tahu apa-apa.

“Tak apa. Alang-alang jumpa, boleh kita bincang sekali tentang majlis kita nanti. Siti dengan abang dah decide nak pakai warna apa? Kami dah sepakat nak pakai gold. Kalau Siti dengan abang pakai silver, mesti cantik.” Cadang Nadia. Siti Fatimah hanya senyum. Dia tak pernah fikir pasal majlis tu nanti. Yang dia tahu, emak mertuanya dah aturkan segala-galanya.

“Abang ikut saja dik. Sayang macam mana? Setuju?” Ryzal mengelus perlahan bahu isterinya. Siti Fatimah tak dapat nak mengelak. Nadia dan Amar asyik memandang ke arah mereka.

“Siti ikut saja.” Dia rimas bila tangan Ryzal asyik memegangnya. Macam nak ambil kesempatan pula.

“Ok, kalau macam tu kira jadilah ya? Nanti Nad bagitahu mama.” Ryzal angguk. Siti Fatimah senyum lagi. Tak tahu ekspresi apa yang patut dia beri.

“Saya nak ke tandas sekejap ya?” Itu hanya alasan untuk dia melarikan diri daripada Ryzal. Dia dah tak tahan asyik berkepit dengan mamat tu. Cepat-cepat dia bangun dan melarikan diri ke tandas. Lama dia di dalam sebelum hatinya betul-betul kuat untuk keluar kembali.

“Abang dah bincang dengan mama ke pasal hal ni? Nad tak yakin yang mama akan bersetuju.” Nad memandang tajam ke arah Siti Fatimah. Dah kenapa pula ni? Perkara apa yang diperkatakan Nadia?

“Belum lagi. Abang pun baru saja suruh orang betulkan rumah tu. Ada rosak sikit. Nanti bila dah settle semuanya, baru kami akan pindah.” Siti Fatimah memandang Ryzal. Pindah? Pindah ke mana? Dia tak tahu pun?

“Mesti mama sedih. Siti, tak boleh ke duduk saja kat rumah tu? Lagipun bukannya ada orang lain. Lepas kahwin, Nad dengan Amar kena pindah ke Terengganu. Amar ditukarkan ke sana.” Baru sahaja dia dapat tahu minggu lepas. Mahu tak mahu dia terpaksa akur. Tak sanggup nak hidup berpisah dengan Amar.

“Hah?” Siti Fatimah tercengang. Kenapa tanya dia pula? Bukan dia yang buat keputusan. Baru beberapa saat tadi dia tahu yang Ryzal mahu pindah. Ini mesti ada yang tak kena ni. Mesti mamat sengal ni gunakan namanya sekali lagi. Tak guna punya lelaki.

“Mama mesti faham punyalah. Lagipun bukannya jauh sangat rumah abang tu. Tak sampai lima belas minit dah sampai. Tiap-tiap minggu pun boleh jenguk mama dengan papa.” Ryzal menyuap makanan ke mulutnya. Itu keputusan yang dia ambil sendiri. Nak tak nak, Siti Fatimah kena ikut. Rasanya kalau mereka tinggal berasingan daripada ibu bapa masing-masing lebih senang. Tak perlu nak berlakon setiap masa.

Siti Fatimah tak berhasrat nak menyampuk. Ryzal memang suka buat keputusan tanpa berbincang dengannya. Kalau tak, tak adalah mereka terperuk di hotel. Lagipun, bagus juga kalau tinggal di rumah sendiri. Dia boleh buat apa yang dia suka tanpa rasa bersalah.

>> 

Siti Fatimah tercegat di hadapan pintu bilik sambil memeluk tubuh. Dia memandang Ryzal yang sudah mahu masuk ke dalam biliknya. Ada perkara yang perlu dibincangkan.

“Sampai bila kau nak duduk sini? Aku tahulah kau banyak duit tapi kita ni ada keluarga. Duduk kat hotel ni macam orang pelarian pula.” Ikutkan hati sekarang juga dia mahu ajak Ryzal pulang ke rumahnya. Dia tak selesa di sini. Bosan.

“Aku nak balik esok.” Siti Fatimah beri kata putus. Dia akan buat Ryzal setuju.

“Pagi esok kita balik.” Ryzal terus menghilangkan diri di sebalik pintu bilik. Siti Fatimah terpinga-pinga di situ. Biar betul? Tak payah paksa pun dia terus setuju. Kan senang kalau hari-hari macam ni. Tak adalah nak bergaduh saja.

Siti Fatimah juga masuk ke biliknya. Dia dah boleh senyum sekarang. Tapi kenapa dia rasa macam nak berborak dengan seseorang? Ryzal dah masuk bilik. Tiba-tiba dia teringatkan sesuatu. Pantas dia keluarkan sekeping kad nama daripada dompet. Khairul Anwar. Agak-agaknya lelaki itu masih ingat dia tak? Tak cuba tak tahu. Telefon bimbit dicapai. Seketika kemudian, telefon bimbit diletakkan kembali. Kad nama itu dipandang lama. Boleh ke dia buat macam ni?
 
“Ingat sikit kau tu bini orang.” Teringat akan kata-kata Bob petang tadi. Siti Fatimah mengeluh perlahan. Kad nama itu disimpan kembali ke dalam dompetnya. 

p/s:: alhamdulillah...enovel ini dah diterima untuk dicetak...so, sy terpksa menghentikan post utk novel ni..myb sy bole post sikit jer lagi..sorry k..kepada yg mendoakan dan menyokong kerjaya sy ni, teramat2 terima kasih diucapkan..doakan semuanya berjalan lancar n doakan juga sy diberi ilham utk terus berkarya...
thnks alot guyss...hehe...
tunggu tau novel ni..xtau lagi bila akan diterbitkan..hehe...tggu kata putus dr publisher..hehe..


satu lagi..jgn lupa komennn kat sini..hehe

8 comments:

  1. Kedua2nya ego dan masih tak mengenali pasangan masing2... Si ryzal pun masih baru, tak pandai nak jadi ketua dlm rumahtangga, berkahwin hanyalah escapism baginya... Siti Fatimah pula masih marah kerana dia di"tipu" secara sedar ke dlm perkahwinan ini...

    Hmmm.... next entry pls....

    ReplyDelete
  2. la nk jdk novel ke?ni yg mls nih,,,klu tau,dpd awal,xyah follow...slalu kene tipu cmnih,,, :`(

    ReplyDelete
  3. fatimah nie xkn nk suka lgi pd org lain kn da bsuami nk xnk kena stia la.ryzal pn hrap2 stia la pd fatimah ek

    ReplyDelete
  4. sy xde niat pun nk tipu...minta maaf kalau awk rasa mcam tu..sy pun tak tahu enovel ni akan diterima oleh penerbit..
    apa2 pun terima kasih sebab sudi follow enovel sy.. :)

    sy tahu sy masih byk kelemahan dlm bidang ni..xsemua hati boleh dipuaskan...sy harap pembaca semua boleh menerima enovel ini seadanya..
    terima kasih semua!!!
    sy xakan ada tanpa sokongan anda semua..
    sy harap anda semua sudi untuk menunggu kemunculan novel ni ok!!

    thnks again...

    ReplyDelete
  5. nk wat lagu mana...tpksa la menanti dlm versi cetak...uarghhh... :`(
    cik writer jgn biar kami tertunggu lama2 tau..nnti inform tau bila novel ini dh siap..;)hope x tukar tajuk.

    ReplyDelete
  6. tq diari neesa...sy pasti akan inform kt semua readers nnt..tajuk tak tukar...penerbit lebih suka tajuk ni... :)

    ReplyDelete
  7. dah keluar bgtw tau....

    ReplyDelete
  8. da keluar...keluaran bulan 3..boleh dapatkan d kedai2 buku seluruh msia..terima kasih atas kesetiaan anda :) harap anda berpuas hati dengan sambungannya :)

    ReplyDelete